12.27.2011

Porsche 911 - ébresztő!


Zoli barátunk... Amit tudni kell róla - azon kívül, hogy fanatikus - van egy épp felújítás alatt álló Porsche-ja, melyet saját kezűleg, művészi aprólékossággal restaurál, s van egy alkatrésznek vásárolt pót 911-e is.

A modern oldtimerezésnek két végletét ismerjük: az egyik ugye a fémig csiszolt előkészítés, nagyon drága fényezés, gyári új alkatrészek, átkárpitozott beltér és egyéb "bukszakímélő cukiságok". A másik pedig az eredeti állapot meghagyása jó adag ültetéssel és igazi patinával. S hogy jön ez Zolihoz? Az Ő két autója pontosan ezt a két végletet képviseli. Egy igazi aprólékos restaurálás és egy igazi rat.


Ott árválkodott szegény kis piroska a fészerben... mikor elsőként megláttuk, rögtön átvillant az agyunkon egy földig lerakott gyönyörű álomkép. Ám a tulajunk még akkor nem élte a dolog lényegét és hangulatát, de hamar sikerült rákapnia az ízére. S még a megrögzött Ferdinand-utódok átkát is vállalta, s elkezdte átalakítani az évek óta álló amerikai álomautót.


Elsőként a frissen felújított futómű és fékek kerültek be, négy Fuch társaságában. Majd miután már gurult elkezdtünk a motor-témára fókuszálni. Reménykedtünk, hogy a sok-sok éve vegetáló boxer életre kel. Mi is kell a négy ütemhez? Üzemanyag, áram, nyomás és hűtés. Sorban haladtunk a hibalehetőségek lépcsőfokain. Elsőként átfújtuk az üzemanyagcsöveket. A tankból eljutott az AC-ig a benzin, de onnantól valami nem volt 100 %-os. Kis maszatolás után egy fokkal jobb lett, de sajnos az AC előtti benzincső elég öregecske volt, így nem tartotta meg a felszívott naftát a szerkezet, de sebaj... Jöhetett az áram: gyújtótarfó csere, aksisaruk csere, gyertyapucolás. Áram is volt. egy kis olajtöltés, s már próbálkoztunk is. (Persze ez mind nem ilyen gyorsan zajlott, hanem igazi küzdés volt a feltételek megteremtése, de legalább jó hangulatban dolgoztunk. - "Miaz, denevér?") Számos próbálkozás után sorban indultak el a hengerek, akartak dolgozni a kicsi gépben. Aztán mikor beindult a 6. is, egy olajos szökőkút vetett véget a napnak. Ugyanis ezt a boxert olaj hűti, s a megszokott 3-4 liter olaj helyett 8 liter szükségeltetik, amely egy része egy oldalsó tartályban várja a bevetést. Mivel mi azt hittük, hogy nincs olaj a motorban, így nem engedtük le, hanem csupán rátöltöttünk - 8 litert.... ugye így a kelleténél már jóval több (tizen-liter) volt a blokkban és a tartályban. Bagatel hiba... így van, de sikeresen összehoztuk. A bizonyos gyűjtőeszközünknek nem volt meg a kupakja, ami egyébként elég horror összeget képvisel, így mikor az utolsó henger is járni kezdett, megjött az olajnyomás, s ezzel együtt a nyílásba betömött rongy oly szép íven repült el az utána kiszökő olaj társaságában, hogy öröm volt nézni... Persze a mi arcunkról rögtön lefagyott a mosoly, épp a "pucér" karbira és a blokkra locsolódott a 10 liter kenőanyag. Ez vetett véget a jókedvű szerelős esténknek/éjszakánknak. Lemostuk a blokkot, ami ezáltal megtisztult egy picit, s elraktuk a vasat pihenni. Mindezek ellenére elégedetten nyugtáztuk: BEINDULT!


A terv az lett volna, hogy a 2. Retro Cruise Night-ra saját lábán érkezzen. De a karburátornak szüksége volt egy felújító készletre, ahhoz hogy megfelelően működjön, ami sajnos csak Amerikában elérhető. Zoli rögtön megrendelte, de sajnos csak a buli után hetekkel érkezett meg a készlet. Ez van... De mikor megérkezett, újra nekivágtunk. Egy késő őszi estén újból összejöttünk. A korábbi tulajdonos Porsche-s tapasztalatait hívtuk segítségül a Weber-ek tisztításához és felújításához. mindent kicseréltünk, mindent átnéztünk, de nem... egy henger megmakacsolta magát. Karbi le-fel, fúvóka csere-bere, próbálgatások, úszóforrasztás és még hasonló őrültségeket követtünk el, hogy beinduljon. Majd megtörtént.... járt a motor, de hirtelen kiakadt a gázpedál, s teljes gázon pörgött a boxer, igaz csak egy-két másodpercig. Miután javítottuk a hibát, újra próbálkoztunk, mivel nagyon nagy lendületben voltunk az indítgatások terén. Fordult egy felet a blokk, majd megállt mint a szög... Na, ki találta ki mi a hiba? Mivel a folyadékok a ma ismert fizikai törvények alapján összenyomhatatlanok, és mivel egy-két-három - nem tudjuk hány - henger telefolyt benzinnel az előbbi "teligáz" révén, s a szelepek és a dugattyúk pont olyan állásban voltak... a dugattyú nem tudott tovább mozogni, sűríteni, s megállt a vezérműtengellyel együtt minden. Ismét blődség, amire nem figyeltünk. Szerencsénkre nem lett nagyobb baja sem a tengelynek, sem a szelepeknek. Kivettük a gyertyákat, s átforgattuk párszor a blokkot, hogy a benzin kifolyhasson. Orrán száján jött: az aknába, a hőcserélőkbe... amerre utat talált. Majd szellőztettünk, gyertyák vissza s újra indítás. Ekkor már nem volt gond. Relatíve... Járt a motor, de csak öt henger, a hatodik semmi pénzért nem akart beindulni. Sajnos valamilyen mélyebb - egyelőre még nem komoly - szervi baj állt elő. Ezzel a ténnyel tudtuk lezárni az ismét éjszakába hajló baráti szerelést, mely ennek ellenére is örömteli, vicces és élménydús volt!

Következő cél, hogy a tavaszi Tuning Show alkalmával immár tényleg saját erejéből gördülhessen a kis piroska a kiállítóterembe egy igazi Rat Porsche 911-ként. Addig is figyeljétek a Rozsdakupac Magazint, mert hamarosan profi képekkel és izgalmas cikkel mutatkozik be a vas a lap hasábjain!

Tehát nyomás együtt szerelni, hisz nemcsak gyorsabban megy a munka, de még jókedvűen is telik az idő. Olyan élményekkel lesztek gazdagabbak, melyeket más közös tevékenység nem nyújt a barátoknak! És ami fontos: tanuljatok a mi hibáinkból! Vagyis a jókedv és a poénok ne vonják el teljesen a figyelmeteket a munkáról, a szakmai precizitásról!

1 comment: